Clicky

پِت فیچر​​​​​​​

دانشنامه یک مدیر محصول

عنوان کتاباستراتژی کردن
زیر عنواناستراتژی و رودمپ محصول برای عصر دیجیتال
نویسندهرومن پیچلر
سال چاپ۲۰۲۲ (ویرایش دوم)
دسته بندیاستراتژی محصول
دانلود فایل کتاب

​​یادداشت پت فیچر در مورد کتاب

من که حدودا نوجون بودم بازی هایی بود مثل Age of empires, commandos, warcraft و یا Generals که تقریبا کل بچگیمون رو باهاش گذروندیم. به اینا بازی های استراتژیک میگفتن و باید با چیدن استراتژی بازی می کردی. در واقع استراتژی باعث برد یا باختت می شد (البته یه ژانر دیگه هم هست به اسم tower defense که اونم فوق العاده است). از اون زمان همیشه توی ذهنم یه سوال بود که استراتژی یعنی چی؟ مثل بازی هست یا نه؟ جواب این سوال رو بصورت کلی توی کتاب «هنر جنگ» سان تزو پیدا کردم. یه جایی نوشته بود که:
“Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win”
یعنی خیلی خیلی ساده میشه اینکه اول پلن کن، بعد اجرا. به عنوان مدیر محصول سال ها داشتم سعی میکردم که اول پلن کنم بعد اجرا کنم اما بعد مدتی این اجرا کردن از ریل برنامه ریزی شده خارج میشد و من استرس میگرفتم. یه چیزی درست نبود تا اینکه کتاب strategize رو برای اولین بار خوندم. مقدمه این کتاب با این جمله از برنارد شاو شروع میشه:
“Progress is impossible without change, and those who cannot change their minds cannot change anything”
برای اولین بار که کتاب رو خوندم یه چیزی رو متوجه شدم که تولید محصول یک چرخه عمر داره هر لحظه در یک نقطه از این چرخه عمر قرار داره، پس با توجه به موقعیتش در هر بخش از این چرخه عمر، یک استراتژی متفاوت نیاز داره. توی این کتاب خیلی دقیق و کاربردی داره در مورد همین استراتژی ها صحبت میکنه.
وقتی اولین بار کتاب رو تموم کردم، انقدر ذوق داشتم که گفتم این کتابی نیست که یکبار باید خونده بشه. تصمیم گرفتم بعدش کتاب Product-led Growth رو بخونم و دوباره برگردم همین کتاب رو بخونم (بسیار توصیه میکنم این دو کتاب رو باهم بخونید چون بسیار مکمل هم هستن).
برای بار دوم که کتاب رو خوندم (حدود ۲ ماه بعد)، کتاب باز با همین جمله شروع شد:
“Progress is impossible without change, and those who cannot change their minds cannot change anything”
اما واقعا این بار معنی change و impossible  برام فرق داشت، اول اینکه impossible برام خیلی غیرممکن تر شده بود و فهمیدم دلیل شکست هایی که قبلا توی محصولات قبلی خورده بودم این کلمه بوده (چون بدون استراتژی حتی شانس هم کاری ازش بر نمیاد) و دوم اینکه بازه زمانی change برام خیلی خیلی کوتاه تر شده بود و فهمیده بودم که با هر تغییری باید استراتژی رو هم adjust کرد حتی به اندازه ۱ درجه (یا حداقل مرور کنیم و تایید کنیم که نباید استراتژی تغییر کنه)
بین همه کتاب هایی که خوندم فکر کنم از این کتاب بیشترین framework برای مدیران محصول استخراج شده که خودش به این معنی هست که این کتاب جزو مهمترین منابعی هست که باید هر مدیر محصول سینیور به بالا بخونه. این کتاب برای لید های محصول و CPO ها که باید شبیه به کتاب راهنما باشه (البته با کمال تاسف حتی خیلی از تصمیم گیرنده های شرکت ها و محصول ها اسمش رو هم نشنیدن).
یک مورد جالب دیگه در مورد خود «رومن پیچلر» هست که نویسنده کتاب هست، آقای پیچلر خیلی در زمینه آموزش فعال هست در این حد که حدود ۴ سال پیش شرکت دیجی پی ازش دعوت کرده بوده که یک ویدیو کنفرانس برگزار کنه و ایشون هم استقبال کرده بوده و ظاهرا برنامه خوب و مفیدی هم بوده.​​​​​​​

​​نقل قول ها از کتاب

محصولی که تلاش می کند همه را خشنود کند، در آخر برای هیچ کس به درستی کار نمی کند

زندگی کوتاه تر از آن است که روی محصولاتی کار کنیم که اعتقادی به آن نداریم

اگرچه توجه به جزئیات برای ایجاد یک محصول موفق ضروری است، اما تصمیم‌گیری‌های تاکتیکی بدون داشتن استراتژی کلی مشخص، مانند بازی رولت روسی است: اگر خوش شانس باشید، انتخاب درست را خواهید کرد.

​کتاب های توصیه شده در متن کتاب

چطوری در مدیریت محصول رهبری کنیم

رومن پیچلر

توسعه محصول

رهبری محصول

تغییر با طراحی

تیم براون

تفکر طراحی

دوراهی مبتکرها

کلایتون کریستنسن

کسب و کار

​هرچند وقت یکبار یک کتاب، مقاله و یا منبع دیگه ای که به برای شما مفید باشه رو به این وبسایت اضافه میکنم. اگر دوست داری که بصورت رایگان برای شما هم ارسال بشه کافیه ایمیلت رو در فرم زیر وارد کنی.

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.