وقتی میخواستم کتابهایی درباره اصول و تکنیکهای مدیریت محصول بخونم، همون کاری را انجام دادم که بقیه انجام میدهند، از باتجربه ها پرسیدم و آنها کتابهایی مانند «Cracking the PM career» نوشته جکی باورو را توصیه کردند. خوندنش خیلی طول کشید و بعد از اون از نتیجه راضی نبودم. یگ چیزی این وسط اشتباه بود و من متوجه نمی شدم. فقط می دونستم که باید کتاب های بیشتری بردارم و بخونم. این بار شروع به جستجو برای عباراتی مانند "n کتابی که مدیران محصول باید بخواند" را شروع کردم. من بسیاری از این جستجوها را انجام دادم و لیست های مختلفی را پیدا کردم که توسط مدیران محصول دیگر در سراسر جهان پیشنهاد شده بود. وقتی در بیشتر آن لیستها کتاب «Cracking the PM career» را نیافتم، شگفتزده و بیشتر متعجب شدم. فکر کردم باید تکنیک هایی وجود داشته باشد که می تواند در این شرایط کمک کند، بنابراین جستجو کردم و تعدادی را پیدا کردم، سپس یک تکنیک برای خودم ایجاد کردم که به من کمک زیادی کرد. در اینجا تکنیک «اثر لیندی» و یک تکنیک جدید را معرفی میکنم که آن را «قفسههای کتاب صحبت می کنند» مینامم.
- اثر لیندی: این قانون بیان میکند که امید به زندگی یک کتاب با سن فعلی آن متناسب است - به این معنی که هر چه یک کتاب قدیمیتر باشد، احتمال زنده ماندن آن در آینده بیشتر است. پس مطالعه کتاب هایی که مدت زیادی دوام آورده اند را در اولویت قرار دهید. به عبارت دیگر، کلاسیک ها و قدیمی ها را بخوانید.
- قفسههای کتاب صحبت می کنند: بهترین قضاوت ها از تجربه کارشناسان خبره حاصل می شود، پس هرچه یک کتاب در قفسه کتابخانه خبره های بیشتری باشد، ارزش خواند بیشتری دارد.
اما چگونه می توانیم از این دو تکنیک برای انتخاب کتاب بعدی در یک موضوع/رشته/دسته/ژانر خاص استفاده کنیم؟
شبکه های اجتماعی کتابخوانی زیادی مانند goodreads.com وجود دارند که می توانند قبل از انتخاب کتاب به ما در ارزیابی کتاب ها کمک کنند. در اینجا من از Goodreads برای اعمال این دو تکنیک استفاده می کنیم.
راههای زیادی برای یافتن فهرستی از کتابهای مرتبط با موضوع خاص خود در Goodreads وجود دارد، اما رویکرد مورد علاقه من یک فیچر فوقالعاده در وبسایت به نام «shelf» است. هر کاربر در Goodreads میتواند قفسهای با یک نام ایجاد کند و کتابهایی را مانند یک کتابخانه فیزیکی به آن قفسه اضافه کند. قفسه ها در این لینک برای عموم در دسترس هستند:
روی لینک بالا کلیک کنید و موضوعی را جستجو کنید، برای مثال، من میخواهم کتابهایی را پیدا کنم تا به عنوان مدیر محصول بخونم، بنابراین این نامهای قفسه را جستجو میکنم: «مدیریت محصول»، «PM» و «کتابهای محصول». پس از ادغام همه لیست ها با هم، می توانم از دو تکنیک فوق استفاده کنیم:
- تکنیک «اثر لیندی» با مرتبسازی فهرست بر اساس فیلد «سال انتشار»

توجه داشته باشید که تکنیک اثر لیندی ممکن است برای موضوعات مرتبط با برخی علوم کارایی نداشته باشد زیرا ممکن است به دنبال روش ها و کتاب های جدید باشید. در این شرایط، تکنیک دوم بسیار کمک می کند. به عنوان مثال، در تصویر بالا، قدیمی ترین کتاب تنها در 2 متخصص ذکر شده است، به این معنی که برای یک مبتدی ارزش خواندن ندارد.
- تکنیک «قفسه های صحبت میکنند» با مرتب سازی ستون «تکرار در قفسه»

این تکنیک نشان می دهد که متخصصان چه کتاب هایی را بیشتر می خوانند، بنابراین نوعی نقشه راه خواندن برای موضوع شماست.






